Határtalanul
Szakmai beszámoló – Erdélyi tanulmányi kirándulás 7.B
1. nap – Utazás, Gyulafehérvár, Tusnádfürdő
A kirándulás első napján kora reggel, 5 órakor indultunk útnak. Hosszú, de izgalommal teli utazás várt ránk. Első állomásunk Gyulafehérvár volt, ahol megtekintettük a székesegyházban a Hunyadiak sírját, különös figyelemmel Hunyadi János és Hunyadi László végső nyughelyére. A történelmi jelentőségű helyszínen idegenvezetőnk ismertette a Hunyadi-család történetét, valamint a székesegyház építészeti és vallási jelentőségét. A látogatást követően egy rövid sétát tettünk a városközpontban, ahol a diákok képet kaphattak Erdély egykori politikai és kulturális központjának hangulatáról. Este 6 óra körül érkeztünk meg Tusnádfürdőre, ahol elfoglaltuk szállásunkat, majd vacsorát követően a diákok szabadfoglalkozás keretében pihenhettek.
2. nap – Sóbánya, Székelyföld kulturális öröksége
Második napunkat a parajdi sóbányában kezdtük, ahol a gyerekek megismerkedhettek a sóbányászat történetével és egészségügyi jelentőségével. A benti klíma pozitív hatással van a légzőrendszerre, így a tanulmányi cél mellett az egészségmegőrzés is fontos szerepet kapott. Ezt követően Farkaslakára utaztunk, ahol megemlékeztünk Tamási Áron íróról, sírhelyénél elhelyeztük az emlékezés virágait. Korondon a híres kézműves bazárt látogattuk meg: a diákok megismerhették a székely fazekasság, fafaragás és népművészet jellegzetes alkotásait. Délután Székelyudvarhelyre érkeztünk, ahol a 13 erdélyi fejedelem történelmi parkját néztük meg. Idegenvezetőnk érdekfeszítő előadást tartott az egyes fejedelmek történelmi szerepéről. A városközpontban rövid sétát tettünk, majd Máréfalván megcsodáltuk a híres székelykapukat, valamint meglátogattuk a helyi iskolát, ahol betekintést nyertünk az oktatási intézmény mindennapjaiba. A napot Nyergestetőn zártuk, ahol kopjafás emlékpark emlékeztet a szabadságharc utolsó csatájára. A történelmi helyszín méltósága és a természet szépsége mély benyomást tett a tanulókra.
3. nap – Vallás, természeti értékek és legendák
Harmadik nap Csíkszeredán keresztül eljutottunk Csíksomlyóra, ahol megtekintettük a híres búcsújáró templomot. Idegenvezetőnk mesélt a csíksomlyói pünkösdi búcsú történetéről és vallási jelentőségéről. Ezt követően a Békás-szorosba látogattunk, ahol egy festői sétát tettünk a sziklák között. A természeti látványosság hatására a gyerekek érdeklődve hallgatták a keletkezésének geológiai és földrajzi magyarázatát. A Gyilkos-tónál hógolyózásra is nyílt lehetőség, ami külön örömet szerzett a tanulóknak. A tóhoz kapcsolódó legenda elmesélése élményszerűvé tette a látogatást, segítve a helyi néphagyományok megismerését.
4. nap – Erődtemplomok, városnézés, gasztronómia
A napot Prázsmáron kezdtük, ahol az erődtemplom megtekintésével a középkori erdélyi egyházi építészetbe nyertünk bepillantást. A templom történetét ismertetve megértettük annak védelmi funkcióit is. Kézdivásárhely következett, mely híres céhes múltjáról, ezt egy tematikus városnézés során ismerhették meg a tanulók. Ezután Bálványosfürdőre és a Szent Anna-tóhoz tartottunk, ám az időjárás nem kedvezett a hosszabb tartózkodásnak. Ennek ellenére az idegenvezető részletesen bemutatta a tó keletkezését és különleges élővilágát. Külön emlékezetes élmény volt, hogy útközben medvéket is láthattunk – természetesen biztonságos távolból. A nap egyik különleges programja Gelece volt, ahol Erdély egyik legrégebbi templomát látogattuk meg. A helyi plébános személyes hangvételű ismertetése, valamint a freskók elemzése hiteles képet adott a középkori vallásosságról. A nap végén ellátogattunk a Csíki chipsz gyárba, ahol betekintést nyerhettünk a gyártási folyamatokba. A gyerekek örömére mindenki ajándék csipszet kapott, ami lezárásként jó hangulatban zárta a napot.
5. nap – Hazautazás, Déva vára
Az utolsó napon reggeli után hazaindultunk, ám útközben még megálltunk Déva váránál. A történelmi jelentőségű helyszínen megismertük a vár legendáját, illetve a várhoz kapcsolódó balladai történetet, ami irodalmi szempontból is fontos ismeretanyag. A hosszú út ellenére a gyerekek lelkesen meséltek az élményekről, estére pedig fáradtan, de tartalmas tapasztalatokkal gazdagodva tértünk vissza Harkányba.
Összegzés
A tanulmányi kirándulás során a diákok átfogó képet kaptak Erdély történelmi, kulturális, vallási és természeti értékeiről. A helyszíni élményalapú tanulás hatékonyan mélyítette el az iskolai tananyagban szereplő ismereteket. A program változatossága lehetőséget biztosított a közösségépítésre, személyes élmények szerzésére, és az identitástudat erősítésére is. A pedagógiai célkitűzések maradéktalanul teljesültek, a résztvevők tudással és élményekkel gazdagon tértek haza.